eenvoud in onderhoud bij badkamer-,
keuken- en toiletrenovaties
“Een centraal aanspreekpunt creërt meer duidelijkheid bij de huurder.”
Ook wanneer er sprake is van ingrijpend onderhoud probeert Oosterpoort het woongenot voor bewoners zo groot mogelijk te houden. De Groesbeekse woningcorporatie legde de uitdaging neer bij onderhoudspartners De Variabele en KlokGroep: ‘Hoe minimaliseer je de overlast bij badkamer-, keuken- en toiletrenovaties?’
“Innovaties juich ik altijd toe en ik geef onze partners graag de kans om iets nieuws uit te proberen”, vertelt ketenregisseur Jan Verbruggen van Oosterpoort. “We hebben onze wens voorgelegd aan onze ketenpartners en zij kwamen dan ook met verrassende oplossingen terug.”
Zoektocht
In 2020 startte De Variabele een pilot met glazen panelen als uitgangspunt voor vernieuwde badkamers. Tegelijkertijd begon KlokGroep met de installatie van grote, hybride panelen van hardschuim met een keramische toplaag. Na afronding van de pilotfase begin 2021, besloten de ketenpartners gezamenlijk om deze laatstgenoemde methode te kiezen als het gaat om een volledige make over. Niet alleen in badkamers, maar ook in toiletten en keukens verwerken de onderhoudspartners de duurzame, vuur- en slijtvaste panelen.
Onderhoudsarm met een luxe uitstraling
Dankzij het grote formaat en relatief lage gewicht zijn de hybride panelen eenvoudig te plaatsen door montagemedewerkers. Door de panelen op bestaand tegelwerk te plaatsen, blijft sloopwerk bespaard, ontstaat er minder geluids- en stofoverlast en kan er een grotere tijdswinst worden geboekt. “Het grote voordeel is dat we minder lang in de woning aanwezig zijn en de bewoner dus ook minder overlast ervaart. Daarvoor hebben wij een aanhanger aangepast tot mobiele werkplaats, zodat monteurs buiten de zaag- en slijpwerkzaamheden kunnen uitvoeren”, vertelt projectleider Peter Derks van De Variabele. “Door het grote formaat van de panelen is er minder voegwerk nodig, wat uiteindelijk schimmelvorming sterk vermindert en dat is wel zo prettig voor de huurder.”
Kortere lijntjes voor huurder
De bewoners van een Oosterpoortwoning komen bij een telefonisch reparatieverzoek via een keuzemenu bij De Variabele of KlokGroep terecht. De ketenpartners ontwikkelden hiervoor een onderhoudskader, zodat de onderhoudspartner zelf kan beslissen of een woning in aanmerking komt voor een complete renovatie. Peter Derks: “We komen langs om de ruimte te inspecteren en op te meten. Ook laten wij zien welke kleuren de bewoners kunnen kiezen en leggen wij met een informatievideo de procedure uit. De planning, communicatie, uitvoering en instructies achteraf worden verzorgd door De Variabele of KlokGroep. Daardoor ontstaat er één centraal aanspreekpunt wat meer duidelijkheid creëert bij de huurder.”
Door de pilot heeft KlokGroep de nodige routine in de installatie van de hybride panelen. “We hebben deze oplossing ‘Sanyfix’ genoemd en inmiddels hebben we hiermee ruim vijftig badkamers, keukens en toiletten gerenoveerd”, vertelt Dennis Kierkels van KlokGroep. “De reacties van de bewoners en opdrachtgevers zijn nog steeds positief.”